Päästöttömiä energiaratkaisuja toteuttava Enersense kasvaa harppauksin. Teollisuutta, energia-alaa, tietoliikennesektoria ja rakentamista palveleva edelläkävijä investoi voimakkaasti liiketoiminnan digitalisointiin ja IT-infrastruktuurin nykyaikaistamiseen.
Yrityskauppojen myötä yhtiön IT-infra on pirstaloitunut ja kehittynyt useiden toimittajien viidakoksi. Nyt kasvustoa karsitaan ja ostetut yritykset tuodaan osaksi Enersense-infraa. Apuna pilveistämisessä ja modernisoinnissa on Tietokeskus, joka toimii myös linkkinä eri toimijoiden välillä.
– Kehitysvelkaa on järjettömästi. Se tuo haasteita sekä ihmisten päivittäiseen työhön että järjestelmien toimintaan, kertoo IT Service Manager Markus Murto.
Enersensen ja Tietokeskuksen yhteistyö kattaa myös muun muassa Service desk -tuen, työasemahallinnan ja perustietotekniikan lisenssit. Yhteistyötä kehitetään jatkuvasti paremmaksi palautteen perusteella.
Palvelininfran vieminen pilveen säästää aikaa ja rahaa
Mikään helppo nakki ei ison kansainvälisen yrityksen IT-järjestelmien modernisointi ole. Tavoitteena on palvella sekä liiketoimintaa että loppukäyttäjiä niin, että kehityshankkeet saadaan vietyä läpi ja ongelmat ratkaistua ilman käyttäjäongelmia. Siitä huolimatta muutosvaihe on väistämättä raskas koko organisaatiolle, Murto sanoo.
– Kun konsernissa on 20 yhtiötä, joilla on kaikilla ollut omat järjestelmänsä ja omat tapansa toimia, ei niiden integrointi ole ihan iisi diili.
Projekti starttasi vanhan järjestelmän ympäristökartoituksella ja uuden vaatimusmäärittelyllä, sillä tarpeet ovat järjestelmän kymmenen vuoden elinkaaren aikana muuttuneet radikaalisti. Osa palveluista on ajettu tarpeettomina kokonaan alas.
– Täällä on aikoinaan tehty kaikki itse, ja esimerkiksi palvelimia on ollut 500. Nyt olemme luopumassa niistä ja ohjaamme tekemistä pilveen, Murto kertoo.
Palvelininfran modernisointi tuo hänen mukaansa satojen tuhansien eurojen vuotuisen kustannussäästön. Ylläpidosta leikkautuu vuositasolla arviolta satoja työtunteja.
“Visiomme on olla täysin pilvessä. Se helpottaa järjestelmänhallintaa huomattavasti.”
– Markus Murto, IT Service Manager
Toimiva verkkokauppa helpottaa kaikkien elämää
Laitteiden hankintaprosessi on digitalisoitu ja jalkautettu organisaatioon. Loppukäyttäjät tilaavat nyt itse palvelulaitteensa valmiiksi asennettuina Tietokeskuksen verkkokaupasta eikä esihenkilön hyväksyntää tarvita. Aikaa säästyy huomattavasti, kun käyttövalmiit koneet toimitetaan suoraan työntekijöille.
“Tietokeskuksen palvelulaite- ja verkkokauppaprosessit muokkautuvat asiakkaan tarpeisiin. Yhden luukun taktiikka toimii hyvin.”
– Markus Murto, IT Service Manager
Laitehankinnat tehtiin aiemmin kategorioittain tietyistä firmoista: läppärit yhdestä, tulostimet toisesta, puhelimet ja verkkolaitteet kolmannesta paikasta. Nyt kaikki tarvikehankinnat hoidetaan keskitetysti Tietokeskuksen verkkokaupasta. Baltian maita palvelee englanninkielinen verkkokauppa.
Käyttäjähallinta sujuu sutjakasti Azure AD -integraatiolla, joka mahdollistaa käyttäjäoikeuksien hallinnan keskittämisen yhteen ja samaan paikkaan. Sillä hoituu myös loppukäyttäjien SSO-kirjautuminen verkkokauppaan.
– Halusimme paremmin toimivan prosessin ja yhtenäisen hankintakanavan. Se on loppukäyttäjällekin helpompaa. Tällaisessa konsernissa hankinnat eivät voi mennä IT:n kautta. Muuten emme muuta tekisikään kuin hakkaisimme ostoskoria, Murto sanoo.
Azure AD- integraation lisäksi Enersense halusi, että kumppani pystyy integroitumaan Enersensen omaan hankintajärjestelmään.
– Se oli yksi kivuttomimmista hommista koko palvelukonseptin rakentamisessa. Vaatimuksena oli, että kumppani pystyy integroitumaan meidän hankintajärjestelmään ja toimittamaan kaiken, missä kulkee sähkö. Tärkeää oli myös, että logistiikkaketju toimii ja tavarat saadaan nopeasti, Murto sanoo.
“Tietokeskuksen verkkokauppatiimissä on hyviä ihmisiä, jotka kuuntelevat ja tekevät itsekin proaktiivisesti ehdotuksia. Tietokeskus muuntautuu kyvykkäästi asiakkaan tarpeisiin.”
– Markus Murto, IT Service Manager