”Päädyimme tekemään auditoinnin Tietokeskuksen kanssa, koska kaipasimme erilaista näkökulmaa ja uutta näkemystä”
Kun IT-ympäristöä riittävän kauan vain käytetään, alkaa ennen pitkää kertyä teknistä velkaa.
”Tiesimme, että IT-ympäristömme on vanhentunut niin raudan kuin ohjelmistojenkin osalta. Kehitys- ja päivityssuunnitelmaa ei oltu seurattu, jolloin osa ohjelmistoista alkoi olla jo vaarallisen vanhoja”, toteaa Honkarakenteen IT-päällikkö Sami Kauppi.
”Oli selvää, että ympäristöä pitää lähteä uudistamaan. Halusimme kuitenkin paremman kokonaiskuvan siitä, miten asiassa kannattaisi lähteä etenemään. Päädyimme tekemään IT-infran auditoinnin Tietokeskuksen kanssa, koska kaipasimme erilaista näkökulmaa ja uutta näkemystä”, hän jatkaa.
Auditointi toteutettiin alkukesästä 2019 ja se keskittyi Honkarakenteen Windows-ympäristöön, palvelimiin ja Active Directoryyn. ”Auditoinnissa käytiin laajasti ja perusteellisesti läpi nykyistä IT-infrastruktuuria. Kattavassa raportissa tehtiin myös jo alustavaa kehityssuunnitelmaa sekä ehdotettiin seuraavia toimenpiteitä Honkarakenteelle”, kertoo Tietokeskuksen myyjä Kai Pesu.
Auditointi lunasti Honkarakenteen luottamuksen
Kun auditointi oli valmistunut, Honkarakenne alkoi harkita Tietokeskuksen valitsemista pysyväksi IT-kumppaniksi.
”Auditointi oli hyvin ja asiantuntemuksella hoidettu. Siitä lähti poikimaan ajatus, että ehkä voisimme lähteä kehittämään ja ylläpitämään koko tätä meidän ympäristöä Tietokeskuksen kanssa”, Kauppi kertoo.
Päätös vaihtaa IT-kumppania ei silti ollut helppo. ”Kynnys IT-kumppanin vaihtamiseen on korkea ja valintaa on harkittava huolella. Kun on kerran rakentanut koko IT-ympäristön yhden kumppanin kanssa, siitä pois siirtyminen on työlästä”, Kauppi jatkaa.
Tietokeskus ei sido asiakkaita pitkillä sopimuksilla ja asiakas on vapaa päättämään yhteistyön, jos hän ei ole saamaansa palveluun tyytyväinen. ”Silti tiedän, että käytännössä siirtymä ei käy käden käänteessä. Siksi kun joku meihin kerran on päättänyt luottaa, pyrimme aina olemaan tuon luottamuksen arvoisia, jotta vaihtaa ei enää tarvitse”, Pesu sanoo.
Perusasiat kuntoon ja kehityshankkeet tulille
Alkuvuosi kului pääasiassa käynnistysprojektien parissa, sillä ensimmäiseksi täytyy saada käyttäjätuki, työasemapalvelut sekä palvelinten hallinta ja ylläpitotyöt siirrettyä Tietokeskuksen haltuun. ”Olemme silti jo tehneet pieniä kehitysprojektejakin, kuten ottaneet uutena käyttöön Teamsin. Seuraavaksi jatketaan IT-ympäristön kehittämistä”, Kauppi toteaa. Tulossa on esimerkiksi työasemien hallinnan kehittämistä sekä tietoturvan edistämistä.
Honkarakenne tarvitsee teknologiaa kaiken toiminnan tueksi. Iso osa hirsitalojen tuotannosta on automatisoitu ja esimerkiksi tuotantokoneiden vianselvitys on enimmäkseen tietoteknistä. Lisäksi yhteyttä on pidettävä maailmanlaajuiseen kumppaniverkkoon ja se tapahtuu pitkälti tietotekniikan avulla. Myös pandemian kaltaisissa poikkeusoloissa toimivan tietotekniikan rooli korostuu.
”Tähän hetkeen osui todella hyvin kehityshanke, jonka tarkoituksena on parantaa etätyöntekijöiden palveluja. Kun saadaan työasemien hallinta ja ylläpito vietyä paremmin kotitoimistoille, niin työntekijät eivät ole enää niin riippuvaisia kiinteästä toimipisteestä. Näitä tullaan tekemään lähimpien kuukausien aikana mahdollisimman pienillä häiriöillä loppukäyttäjille”, Kauppi kertoo.
Seuraavat kehityshankkeet suunnitellaan yhdessä keskustellen. ” Tietokeskuksen asiantuntijoiden kanssa käydään keskustelua siitä, mihin meillä on seuraavaksi syytä kiinnittää huomiota. Uskon, että kehityskohteita löytyy varmasti jatkossakin”, Kauppi toteaa lopuksi.