Asiakastarina

Lähiverkko palveluna tuo Enersenselle joustavuutta, huolettomuutta ja kustannustehokkuutta

Cisco Meraki -teknologialla toteutettu lähiverkko on monipuolinen ja tietoturvallinen ympäristö, jota hallitaan pilvestä.

Päästöttömiä energiaratkaisuja toteuttava Enersense International Oyj laittaa paukut kasvuun ja kansainvälistymiseen. Vauhti on kova. Maayhtiöitä on jo liki kymmenessä Euroopan maassa, ja toimintaa on tarkoitus laajentaa muun muassa Itämeren alueella. Toimivat tietoliikenneyhteydet ovat liiketoiminnan kannalta elinehto.

– Enersense on iso konserni. Meillä on 50 toimipistettä, ja toimipisteverkosto muuttuu koko ajan. Meidän on pystyttävä rakentamaan niihin hyvä lähiverkko joustavasti ja kustannustehokkaasti, sanoo Enersensen IT-johtaja Perttu Suonsyrjä.

Ratkaisun tarjosi Tietokeskuksen lähiverkot palveluna -toimintamalli, joka toimii avaimet käteen -periaatteella. Tietokeskus kartoittaa Enersensen tarpeet, tekee tarvittavat kaapeloinnit ja asennukset ja valvoo ja ylläpitää sitten verkon toimivuutta vuorokauden ympäri. Mahdolliset häiriöt korjataan ensi tilassa, ja vikaantuneet laitteet vaihdetaan uusiin. Palvelu sisältää myös kaikki tarvittavat verkkolaitteet, joten Enersensen ei tarvitse hankkia niitä itselleen.

Kustannukset skaalautuvat liiketoiminnan muutosten mukaan

Lähiverkot palveluna -mallin ehdoton etu on se, että kaikilla palveluun kuuluvilla komponenteilla ja laitteilla on oma kuukausihintansa, jolloin kustannukset ovat selkeitä, läpinäkyviä ja ennakoitavia. Kustannukset vastaavat aina tarkasti asiakkaan todellista käyttöä ja tarvetta.

Projektibisneksessä toimivalle Enersenselle tämä on iso plussa.

– Meidän liiketoimintamme on sellaista, että siinä tapahtuu paljon toimipistemuutoksia. Meillä saattaa tulla esimerkiksi runkoverkon rakennusprojekti, joka kestää pari vuotta, ja sitä varten perustetaan väliaikainen toimisto. Perinteisellä mallilla joutuisimme itse hankkimaan ja asentamaan laitteet, ja projektin loputtua ne jäisivät meille varastoon. Siitä tulisi aika isot kulut. Kun hankimme ne palveluna, meillä on koko ajan käytössä uusimmat laitteet ja kustannukset skaalautuvat sen mukaan, miten liiketoiminta muuttuu, Suonsyrjä toteaa.

Kun Enersensen ja Tietokeskuksen lähiverkkoyhteistyö starttasi, Enersenselle oli ehtinyt kertyä tietoteknistä kehitysvelkaa melkoisesti. Toimistojen lähiverkot olivat Suonsyrjän mukaan ”hyvin vanhat ja kipeästi uudistamisen tarpeessa”, ja lisää kulmakerrointa verkkototeutukselle saatiin yritysfuusiosta energia- ja telealan sekä teollisuuden palveluja tarjonneen Empowerin kanssa.

Tietokeskuksen lähiverkot palveluna -malli sopii kansainvälisesti operoivalle Enersenselle kuin nenä päähän. Se tarjoaa yritykselle yhtenäisen ja hallittavan tietoverkon toimipisteen fyysisestä sijainnista riippumatta ja näkyvyyden koko kokonaisuuteen. Lisäksi ratkaisu on tietoturvallinen ja mukautuu asiakkaan liiketoiminnan mukaan.

Tavoitteena viedä koko lähiverkkopalvelu pilveen

Enersensen lähiverkko rakennettiin pilvihallittavalla Cisco Meraki -teknologialla. Se on monipuolinen ympäristö, joka tarjoaa kattavat ominaisuudet kustannustehokkaasti.

Tietokeskuksella on laaja osaaminen ja hyvät kokemukset Ciscon verkkoteknologioista jo useiden vuosien ajalta.

– Meraki-ratkaisun vahvuutena on se, että kaikki laitteet on alun perin suunniteltu vain pilvihallittaviksi: etähallittavuus ja ylläpidon helppous on ollut tuotesuunnittelun keskiössä alusta asti, kertoo Tietokeskuksen Tommi Peltola.

Meraki-tuoteperhe on laaja, ja niin palomuurit, toimipaikkojen väliset yhteydet (SD-WAN), lähiverkot (LAN) kuin langattomat verkotkin (WLAN) voidaan hoitaa keskitetysti.

– Merakin tärkein ominaisuus toimintavarmuuden lisäksi on laaja näkyvyys verkon toimintaan ja hyvät vianselvitystyökalut, joiden avulla valtaosa mahdollisista vikatilanteista havaitaan ja ratkaistaan etänä menemättä paikan päälle – usein jo ennakoivasti ennen vikatilanteen eskaloitumista, Peltola sanoo.

Enersensen Perttu Suonsyrjä on ratkaisuun tyytyväinen.

– Olemme tehneet Tietokeskuksen kanssa yhteistyötä aiemminkin. Tällä kertaa kokonaispaketti ratkaisi. Siinä yhdistyivät meille tärkeät elementit: hyvä kumppanuus, hyvä teknologia, hyvä joustavuus ja sopiva hinta.

Projekti ei vielä ole maalissa, mutta sen valtit ovat jo selvät. Ensisijainen hyöty on Suonsyrjän mukaan nimenomaan skaalautuvuus.

– Esimerkiksi nyt koronan jälkimainingeissa, kun ihmiset palailevat toimistolle, meillä on mahdollisuus kasvattaa langattomien verkkojen tukiasemien määrää helposti ja sitten taas vastaavasti pienentää sitä, jos ihmiset palaavatkin takaisin etätöihin.

Pidemmällä aikavälillä Suonsyrjä odottaa positiivisia vaikutuksia myös etähallittavuudelta. Enersense on laatinut kolmivuotisen pilvistrategian, jonka tavoitteena on pilveistää lähiverkkopalvelut.

– Halusimme ratkaisun, jossa lähiverkkoja voidaan hallita pilvestä. Se ei tuo niinkään säästöä vaan tehokkuutta, kun isoa massaa pystytään hallitsemaan kohtuullisen pienellä työmäärällä.

Lähiverkon lisäksi Enersensen ja Tietokeskuksen yhteistyö kattaa muun muassa Service desk- ja lähitukipalvelut, kannettavat tietokoneet kuukausimaksullisena palveluna sekä Microsoft-lisenssien hallinnoinnin.

Enersense International Oyj

Enersense on päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja, joka on vahvasti mukana tukemassa vallitsevaa energiamurrosta ja mahdollistamassa päästötöntä yhteiskuntaa. Vuonna 2005 perustettu yhtiö työllistää yhteensä noin 2 000 henkilöä, ja se toimii Suomessa ja kansainvälisesti noin 40 maassa. Enersensen osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.