Kaikki alkoi maastolaitteista jo useita vuosia sitten. ”Toimitimme aluksi Suomen Metsäkeskukselle ruggeroituja tabletteja, eli laitteita, jotka kestävät metsässä koviakin olosuhteita”, kertoo Markus Saarela Tietokeskukselta.
”Maastolaitteista yhteistyö laajeni laitepuolelle ja nykyään Tietokeskus toimittaa meille noin 200 laitetta joka vuosi. He hoitavat koko ketjun: tilausportaalin, esiasennukset, levykuvien ylläpidon, tarroituksen ja toimituksen. Tätä prosessia on hiottu yhdessä mahdollisimman sujuvaksi”, sanoo Suomen Metsäkeskuksen palveluvastaava Jukka Lewandowski.
”Seuraava askel on automatisoida prosessista vielä viimeinenkin vaihe, eli käyttövalmiin koneen toimitus loppukäyttäjän työpöydälle saakka. Nyt me hoidamme loppuasennukset ja toimitukset vielä itse, mutta kun saamme laitteen perille asti ilman, että se kulkee meidän käsiemme kautta, säästämme siinä useita henkilötyöviikkoja”, Lewandowski jatkaa.
Microsoftin M365 ja Azure kovassa käytössä
Laitteiden lisäksi Metsäkeskus ja Tietokeskus ottavat yhdessä haltuun erilaisten pilvipalvelujen hyötyjä. Metsäkeskus on hankkinut O365-, Teams- ja Azure-koulutuksia ja viimeisimmäksi tehdään laajempi Intunen eli etälaitteiden hallinnan käyttöönotto. ”Intune otetaan käyttöön meidän Learn by Doing -menetelmällä Teams-palavereina. Näin Metsäkeskuksen IT-organisaatio, joka on hajallaan monissa toimipisteissä, pystyi osallistumaan siihen omalta työpisteeltään matkustelematta”, kertoo Mikael Eerola Tietokeskukselta.
”Tietokeskuksella on syvempää osaamista Microsoftin palveluiden ylläpidosta, hallinnoinnista ja käyttöönotosta ja hankimme mielellämme heiltä tähän apua. Seuraavaksi tähtäimessä on Azure Storage ja Azure Identity Provider, joiden tiimoilta olemme varmasti jälleen Tietokeskuksen kanssa tekemisissä”, Lewandowski toteaa.
Palvelutarjonta sen kun paranee
Metsäkeskus on ollut tyytyväinen Tietokeskuksen muuttuvaan palvelutarjontaan. ”Tietokeskus kasvaa hurjaa vauhtia, mutta heillä riittää edelleen resurssia Metsäkeskukselle ja asiat hoituvat hyvin muutoksista huolimatta. Palvelutarjonta on siis vain kasvanut”, kiittää Lewandowski.
Erityismaininnan saavat Tietokeskuksen ilmaiset M365- ja O365-aiheiset webinaarit. ”Me seuraamme niitä paljon porukalla ja mietimme, miten asioita voitaisiin meilläkin kehittää. Usein on käynyt niin, että olemme ottaneet yhteyttä Tietokeskukseen, kun olemme ensin webinaarin pohjalta saaneet hyvän käsityksen siitä, mitä oikeasti tarvitsemme”, Lewandowski toteaa tyytyväisenä.