Uusi IT-päällikkö sai selvän mandaatin infraa koskien: ”Laita se toimimaan.”
Mitta Oy:n räjähdysmäisen kasvun myötä sen IT-infra natisi liitoksissaan. Data ei liikkunut, verkkoasemat olivat täynnä, etäyhteydet eivät toimineet, sähköpostit eivät kulkeneet ja käyttäjärekisteri pätki. Vuoden sisällä uusi IT-päällikkö ja Tietokeskus pistivät nämä pala kerrallaan kuntoon.
Mitta Oy on mittausalan yritys, jonka noin 400 työntekijää ovat levällään ympäri Suomea tuottamassa dataa asiakkaiden tarpeisiin.
“Mitta on kasvanut lyhyessä ajassa räjähdysmäisesti, mutta IT oli rakennettu huomattavasti pienemmälle yritykselle”, kertoo Mitta Oy:n IT-päällikkö Marko Ukkola.
“Oli tultu siihen pisteeseen, jossa IT alkoi jo haitata työntekoa. Data ei liikkunut mihinkään, verkkoasemat olivat täynnä, etäyhteydet eivät toimineet, sähköpostit eivät kulkeneet ja käyttäjärekisteri pätki. Minulle annettiin tehtäväksi laittaa nämä asiat kuntoon.”
Mitta Oy päätti ottaa käyttöön Microsoftin ekosysteemin. Kaveriksi tähän he pyysivät Tietokeskuksen.
“Yhdessä lähdimme hyödyntämään Microsoftin palvelukokonaisuutta parhaalla mahdollisella tavalla. Mitta saa Microsoftilta kaiken tarvitsemansa, mikä tuo infraan ja sen hallintaan merkittävästi selkeyttä. Useita teknologioita sekalaisesti yhdistelevästä, on-premises-maailmasta siirryttiin todella nopeasti yhtenäiseen, moderniin cloud first -maailmaan”, toteaa Tietokeskuksen asiantuntija Miikka Määttä.
”Me on tehty neljän vuoden IT-infran modernisointiprojekti vuodessa”, Ukkola naurahtaa.
Vanhentuneeseen sähköpostijärjestelmään ei saanut pääkäyttäjäoikeuksia
Aiemmin Mitalla oli käytössään Zimbra-sähköpostit. ”Järjestelmä oli vanhanaikainen. Meillä ei ollut sähköpostijärjestelmään admin-pääsyä, emme saaneet minkäänlaista statistiikkaa, emmekä päässeet itse seuraamaan sähköpostiliikennettä. Jos esimerkiksi joku meidän tili olisi kaapattu, emme olisi itse tienneet, että meidän sähköpostitili spämmää muita”, Ukkola kertoo.
Infran uudistuksessa lähdettiin ihan ensimmäiseksi ottamaan sähköpostit omaan hallintaan, ja ne tuotiin Microsoft Outlookiin. Työntekijöille aktivoitiin M365-paketit, jonka myötä Mitalle syntyi Azure AD -käyttäjärekisteri, josta on hyötyä myös muiden palveluiden kanssa.
Toimivan laite- ja käyttäjähallinnan avulla työntekijöiden koneet pidetään kunnossa etäältä
Azure AD:n käyttöönoton myötä Mitalla päästiin kehittämään myös laite- ja käyttäjähallintaa.
”Aiemmin käytössä oli Linuxin päällä pyörivä Samba 4 AD -rekisteri, jota pyöritettiin omalta palvelimelta. Samba 4 ei tukenut integraatioita ja käyttäjien tietoja ei voitu hyödyntää muualla. Myös laiteiden konfiguraation hallinta ontui”, Ukkola kertoo.
Koska yritys toimii usealla kymmenellä paikkakunnalla ja iso osa mittaustyöntekijöistä ei käy konttorilla viikkoihin tai jopa kuukausiin, laite- ja käyttäjähallinta on erittäin tärkeä osa toimivaa IT-infraa. ”Microsoftin Intunen avulla IT-osaston on mahdollista hallita kaikkia koneita. Jos kone varastetaan, se voidaan etälukita ja koneita ja ohjelmistoja voidaan päivittää keskitetysti”, Määttä selvittää.
Koska keskitettyä hallintaa ei ollut ollut, käyttäjät olivat ajan saatossa itse ladanneet koneisiin haluamiaan ja tarvitsemiaan ohjelmistoja, minkä seurauksena koneissa oli paljon haittaohjelmia. Aiemman sähköpostin roskapostisuodattimesta oli myös päässyt läpi kaikenlaista ei-toivottua. Nyt Microsoftin Defender ja M365-paketin roskapostisuodatin ovat pitäneet koneet puhtaana.
Mitta Oy:n käsittämättömiä datamääriä olisi nopeampi siirtää autolla kuin internetin yli
Kun laite- ja käyttäjähallinta saatiin modernisoitua, käytiin datavarastojen kimppuun.
”Mitta tuottaa käsittämättömiä määriä dataa ja datamäärän kertyminen vain kiihtyy. Pelkästään avoimien projektien data on 200 teraa ja tämän kesän aikana maa- ja merimittaus tuottaa 120 teraa lisää. Yhden ainoan asiakasprojektin koko on 0,5–3 TB. Se on niin paljon, että tuon datan siirtäminen mittauspaikalta konesaliin kävisi nopeammin autolla kuin nykyisillä tietoverkoilla”, Ukkola kuvailee tilannetta.
Data on nyt varastoituna sekä Mitta Oy:n omiin laitesaleihin että Tietokeskuksen tiedostopalvelimille. ”Toimistojen laitesaleissa on tietovarastoja, joihin on työpisteistä pääsy valokuitukaapelilla, koska datan siirtoon mikä tahansa muu ratkaisu on liian kevyt, eikä siirrä riittävän nopeasti”, Ukkola jatkaa.
Näihin palomuurien takana oleviin tietovarastoihin käyttäjien täytyy päästä käsiksi myös etäyhteyksillä, mikä on tarvinnut toteuttaa tilapäisellä Linux-integraatiolla.
”Käyttäjää ei onneksi kiinnosta miten joku ratkaisu on rakennettu, vaan miten hyvin se toimii. Nyt tietovarastoihin pääsee helpommin ja paremmin käsiksi kuin aiemmin, palvelu on luotettava ja etäyhteys aiempaa nopeampi. Kokemus on sama kuin jos käyttäjä olisi yrityksen sisäverkossa”, Määttä selvittää.
Laitteet tilataan verkkokaupasta, asennetaan pilvestä
Vielä vuosi sitten Mitan tietokoneet kulkivat Oulun toimipisteen kautta ja ne asennettiin käsin yhden hengen IT-osastolla. ”Tietokoneet tulivat IT-koppiin, ne purettiin, asennettiin ja laitettiin käsin valmiiksi, jonka jälkeen ne lähetettiin loppukäyttäjälle jonnekin puolelle Suomea”, Ukkola kertoo.
Tänä päivänä laitteet tilataan Tietokeskuksen verkkokaupasta ja ne toimitetaan suoraan käyttäjälle. Käyttäjä laittaa koneen päälle ja kirjautuu sisään omilla tunnuksillaan. Sen jälkeen kone asentuu pilvestä ja siihen ladataan automaattisesti kaikki tarvittavat ohjelmistot. ”Käyttäjällä on heti käytössään yrityksen profiilin mukainen kone, joka on kiinni laitehallinnassa, käyttäjärekisterissä, konesaleissa ja palomuurissa”, Määttä tiivistää.
”Jos jotain puuttuu tai koneeseen halutaan myöhemmin lisätä jotain, voimme kirjautua laitteeseen etäyhteydellä ja hoitaa asian”, Ukkola kiittelee.
Myös IT-osastoa ja käyttäjätukea tyypillisesti paljon kuormittavasta salasanojen uusimisesta on päästy eroon. ”Lomien jälkeen kaikki on aina unohtunut. Aiemmin työntekijät soittivat IT-päällikölle, joka resetoi Windowsin ja sähköpostin salasanoja. Nyt salasanoja on vain yksi ja käyttäjät voivat resetoida sen nopeasti itse, eikä tarvitse odotella, että IT-tuki ehtii auttaa”, Ukkola jatkaa tyytyväisenä.
IT-palvelut ovat nyt helposti työntekijän saatavilla ja käytettävissä
Vuoden sisällä Mitta Oy:n IT-infra on ottanut jättimäisen harppauksen.
Tilaisuus oli Tietokeskukselle ainutlaatuinen. ”Kun asiakkaan päässä on syttynyt kirkas lamppu, on ilo antaa sille lisää virtaa ja miettiä, miten IT-palveluilla saadaan lisää strategista kilpailuetua. Aiemmin IT-infra hidasti työntekijöiden työskentelyä, kun palvelut eivät olleet aina saatavilla, yhteydet olivat hitaita ja tietoon ei päässyt käsiksi tarvittaessa. Nyt IT tukee koko ajan paremmin työn tekemistä, sillä projektissa on kiinnitetty paljon huomiota palveluiden saavutettavuuteen ja käytettävyyteen – sekä siihen, miten Microsoftin ekosysteemistä saa kaiken mahdollisen irti”, Määttä kertoo.
”Olisi tämä projekti varmaan jonkun muunkin kanssa saatu tehtyä, mutta en usko, että olisi tullut näin hyvä lopputulos. Tietokeskuksella on alansa parhaat konsultit töissä. He miettivät asiakkaan kokonaisuutta pitkällä aikavälillä ja ehdottavat ratkaisuja ja uusia teknologioita niin, että ne toimivat myös tulevaisuudessa”, Ukkola kiittää.