Asiakastarina

O365-osaaminen vakuutti Nestor Cablesin valitsemaan Tietokeskuksen

Jo puoli vuotta ennen, kuin yhteiset projektit käynnistettiin, Nestor Cablesin talous- ja hallintojohtaja Sakari Määttä soitti Tietokeskuksen Miikka Määtälle. He eivät muuten ole sukua, vaikka heillä sama sukunimi onkin.

”Sakari kertoi, että he ovat alkaneet miettiä IT-palveluiden kilpailuttamista ja kartoittivat paikallisia toimijoita. Sakari ehdotti tapaamista ja totta kai me tavattiin”, Miikka muistelee.

”Kartoituksen jälkeen kilpailutimme IT-palvelut ja saadut tarjoukset eivät olleet kaukana toisistaan. Mutta peli kääntyi Tietokeskuksen voittoon, koska heillä on talossaan Suomen parasta Microsoft 365-osaamista. Meillä on vielä paljon hyödyntämättä Microsoftin pilvipalveluista”, Sakari kertoo valinnasta.

Microsoftin pilvipalveluiden lisäksi Nestor Cables hankkii Tietokeskukselta muun muassa loppukäyttäjäpalvelut, lähituen, palvelimien ja verkon valvonnan ja hallinnan, työasemahallinnan, palveluiden hallinnan sekä tulostamisen palveluna.

”Olemme olleet päätökseemme tyytyväisiä. Etenkin meidän palvelupäällikkö, Kallion Sami Tietokeskukselta, on todellinen ammattilainen ja hänellä on vahva historia IT-alalla. Kun olen esittänyt hänelle kysymyksiä, niin kertaakaan ei ole jäänyt sormi suuhun vaan aina olemme saaneet hyviä ehdotuksia ja ratkaisuja”

-Sakari Määttä, Talous- ja hallintojohtaja, Nestor Cables

Palveluiden yliotto sujui huomaamattomasti

Tietokeskus ryhtyi ottamaan haltuun Nestor Cablesin IT-ympäristöä kesällä. ”Mietimme koko ajan, kuinka saamme palvelut siirrettyä sujuvasti ja laadukkaasti sekä niin, että joudumme kuormittamaan asiakasta mahdollisimman vähän”, Miikka kertoo.

”Meillä vaihtui kesällä IT-palveluntarjoajan lisäksi ERP-järjestelmä, niin ollut vähän hektinen IT-kesä”, Sakari naurahtaa. ”Kaikki on sujunut kuitenkin tosi hyvin, Tietokeskuksella jopa loistavasti. Tietysti aina jotain ongelmia ilmenee, kun vaihdetaan kahta isoa asiaa yhtä aikaa, mutta ne ratkeaa. Esimerkiksi siten, että kutsuu Tietokeskuksen ammattilaisen ja ERP-toimittajan samaan neukkariin ja ilmoittaa, että kotiin pääsee, kun tulostus toimii taas lähettämössä. Eikä siinä kauaa mennyt, kun ongelma oli korjattu”, hän jatkaa.

Koska Nestor Cablesilla ei ole omaa IT-osastoa, on siirtymän ajan pitäydytty perusasioissa. Näin pidetään huolta, ettei organisaatioon tule ähkyä ja että ihmiset saavat keskittyä rauhassa työhönsä. Nyt on kuitenkin aika miettiä jo, mitä kehitetään seuraavaksi. Infra kaipaa uudistamista ja Tietokeskus kehittää ehdotusta, joka palvelisi niin nykytilannetta kuin liiketoimintatarpeita myös tulevaisuudessa.

Enemmän irti O365-investoinnista

Yhdessä lähdetään etsimään myös uusia hyötyjä tehdyistä investoinneista, kuten O365-lisensseistä. ”Me maksamme niistä käyttömaksuja kuukausittain, mutta ne ovat harmittavan vähäisessä käytössä. Onneksi saamme Tietokeskuksen Office 365 -tuoteperheen laajempaan hyödyntämiseen liittyvän osaamisen käyttöömme”, Sakari sanoo.

Etenkin Microsoft Flow -työnkulut ja vastaavat automatisointia mahdollistavat työkalut voivat olla Nestor Cablesille erityisen arvokkaita. Nestorilla tehdään edelleen paljon asioita manuaalisesti Exceliin. Näihin tehtäviin kaivattaisiin työnkulkumaista toimintaa, jossa järjestelmä puskisi asioita eteenpäin automaattisesti.

”Odotamme optimistisesti tulevaa, sillä uskomme saavamme Tietokeskuksen asiantuntijoilta tähän apua”, Sakari toteaa lopuksi.

Nestor Cables

Nestor Cables Oy on osa korkealaatuista suomalaista kaapelinvalmistusperinnettä. Nestor Cables kehittää, valmistaa ja myy optisia ja kuparijohtimisia tietoliikenne- ja teollisuuskaapeleita, valokaapelitarvikkeita sekä monenlaisia erityisratkaisuja.