”Aiemmin kaikki oli tallessa koneilla, tiedostot liikkuivat sähköpostilla, eikä siitä meinannut tulla oikein mitään”
Kun PHM Group oli vielä Porvoon Huoltomiehet, riitti muutama tietokone ja internet-yhteys. Sitten Intera Partners tuli taloon ja konsernia ryhdyttiin kasvattamaan. ”Silloin totesimme, että koko IT-infra täytyy modernisoida ja aloimme miettiä, kuka olisi luotettava kumppani hoitamaan tämän työn”, kertoo PHM Groupin talousjohtaja, Petri Pellonmaa.
”Tietokeskus valikoitui kumppaniksi oikeastaan kolmesta syystä. Yhtäältä halusimme, että kumppani ei ole liian iso, vaan sopivan ketterä. Toisaalta halusimme toimijan, jolla on kansallinen verkosto, koska PHM Groupilla on tytäryhtiöitä ympäri Suomea. Lopulta sekä referenssit että tapaamisesta jäänyt luottamus vahvistivat, että Tietokeskus pystyy uudistuksen hoitamaan”, Pellonmaa kuvailee.
Uudistamalla IT-infran PHM Group saa käyttöönsä monia arkea helpottavia työkaluja. ”Suurin hyöty on varmasti kommunikaation helpottuminen. Pystymme jakamaan tietoa ja tiedostoja suoraan pilvestä, sekä käymään keskusteluja ketterämmin. Aiemmin kaikki oli tallessa koneilla, tiedostot liikkuivat sähköpostilla, eikä siitä meinannut tulla oikein mitään”, Pellonmaa muistelee.
Pilvipohjainen laitehallinta ja autopilotti Microsoftilta
PHM Groupin infran uudistus aloitettiin emoyhtiöstä, Porvoosta, jossa laitettiin kuntoon niin laitteiden elinkaaripalvelut, työskentelyä helpottavat Microsoft 365-palvelut kuin arkea turvaavat tukipalvelut. Tietokeskus rakensi uuden infrastruktuurin alusta asti, jotta PHM Group saa käyttöön kaikki tarvitsemansa työkalut ja palvelut.
”Koska meillä ei ole vanhan infran aiheuttamaa taakkaa, olemme voineet ottaa nopeasti uusimmat teknologiat haltuun. Luotan Tietokeskuksen asiantuntemukseen, että he löytävät meille parhaat toteutukset”
-Petri Pellonmaa, Talousjohtaja, PHM Group
Erityisen moderniksi infran tekee se, että PHM Group otti ensimmäisten joukossa Suomessa käyttöön pilvipohjaisen laitehallinnan palveluita.
”Pilvipohjaisesta laitehallinnasta on hypetetty jo tovi, mutta nyt on aika alkaa toteuttaa sillä konkreettisia projekteja ja kokonaispalvelua asiakkaiden eri päätelaitteille. Laitehallinnan uusimpaan tuotteeseen eli Microsoftin Endpoint Manageriin kuuluu päätelaitteiden hallinta, analysointi ja asennukset”, toteaa Tietokeskuksen asiakkuusjohtaja, Ari Kaikkonen.
Laitehallinnan tuotteista PHM Groupin käyttöön valittiin Intune ja Autopilot. ”Intunen avulla laitteisiin voidaan tehdä ohjelmistojakelua, tietoturva- ja ohjelmistopäivityksiä, sekä löytää ja tarvittaessa lukita kadonnut laite. Autopilot puolestaan on mielestäni yksi Microsoftin pilven, eli Azuren, parhaita puolia. Autopilotin myötä koneita ei tarvitse enää esiasentaa perinteisellä tavalla ennen toimitusta. Moderni esiasennus tapahtuu työntekijän kirjautuessa koneeseen sisään ensimmäistä kertaa”, Kaikkonen kuvailee tyytyväisenä.
Ensin Porvoo, sitten koko Suomi
Uudistus on saatu Porvoon toimistolla valmiiksi ja hiljalleen arki normalisoituu. ”Tietotekniikassa tulee aina vastaan uutta kehitettävää. Kun asiakkaalla on jokin tarve tai idea, niin asiasta sovitaan ja se myös hoidetaan”, Kaikkonen sanoo. ”Näin on”, Pellonmaa vahvistaa ja jatkaa: ”Olen todella tyytyväinen Tietokeskuksen palvelualttiuteen. Jos jotain haasteita ilmenee, niin kaikki kyllä hoituu heidän toimestaan.”
Siksi yhdessä tähyilläänkin jo tulevaa vuotta kohden. ”Toivomme, että mahdollisimman moni tytäryhtiöistä pääsee ensi vuonna jo hyödyntämään näitä työkaluja. Haluaisimme saman kommunikoinnin helppouden koko konserniin ja Tietokeskuksen kanssa lähdemme sitä tavoittelemaan”, Pellonmaa toteaa lopuksi.