Vuosia sitten otimme Tietokeskuksella kaksi keskeistä fokusaluetta johtamiseen: valmentavan johtamisen ja henkilöstön osaamisen kehittämisen. Ne ovat toimineet vuodesta toiseen erinomaisen hyvin, ja viime vuonna panostuksemme henkilöstöön toi kaikkien aikojen parhaan vuoden – liikevaihto oli 102 M€, EBITA 8 M€ ja jatkuvat palvelut kasvoivat 22 %.
Kaikkien aikojen paras vuosi näkyi paitsi henkilöstökyselyn tuloksissa, myös asiakastyytyväisyydessä ja liiketoiminnan kasvuluvuissa. Henkilöstön tyytyväisyys ja korkea pysyvyys näkyvät korkeana asiakastyytyväisyytenä, ja tyytyväiset asiakkaat puolestaan suosittelevat helposti meitä muille.
Avaan tässä kirjoituksessa tarkemmin, miten olemme panostaneet henkilöstön viihtyvyyteen ja miten asiakastyytyväisyys ja yrityksemme kasvu ovat yhteydessä siihen.
Henkilöstön omistautuneisuus ja työstä innostuminen parasta AAA-luokkaa
On tärkeä tietää, miten meillä menee – myös inhimillisessä mielessä. Yrityksemme on kasvanut kovaa vauhtia, ja uusia työntekijöitä aloitti viime vuonna 96. Uusien aloittajien määrä on suuri, kun ottaa huomioon sen, että tietokeskuslaisia on yhteensä vajaat 400.
Toteutamme kolme kertaa vuodessa henkilöstökyselyn, joista yksi on laajempi, jossa tuloksia benchmarkataan toimialaan. Eezyn toteuttamassa riippumattomassa henkilöstökyselyssä olemme saaneet parhaat tulokset PeoplePower-indeksissä (AAA-luokitus eli paras mahdollinen), jossa mitataan henkilöstön omistautuneisuuden ja innostuneisuuden tasoa sekä siihen yhteydessä olevia tekijöitä.
Olemme kovien osaajien koti. Haluamme selvittää, mihin suuntaan työntekijämme ovat kiinnostuneita kehittämään osaamistaan ja tuemme heitä tavoitteiden saavuttamisessa selkeästi dokumentoitujen urapolkujen avulla. Tuemme vahvasti uuden oppimista, ja esimerkiksi sertifikaatteja saa suorittaa työajalla. Uusien tehtävien löytäminen talon sisällä on meillä hyvin yleistä, ja on myös työnantajan etu, kun asioita ei kehitetä siiloissa. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota töitä valtakunnan tason projekteissa ilman ison talon byrokratiaa.
Jopa 83 % työntekijöistämme suosittelee Tietokeskusta työpaikkana, ja esihenkilötyön arvosana oli viimeisimmässä mittauksessa 4,4 (asteikko 1–5). Olemme panostaneet myös joustaviin työskentelytapoihin ja tavanomaista laajempaan työterveyteen.
Myös asiakastyytyväisyyden mittarit näyttävät vihreää
Kun työntekijöillämme on hyvä olla ja he saavat tehdä töitä mielekkäiden projektien parissa, on selvää että se näkyy hyvänä asiakaspalveluna. Haluamme pysyä jatkuvasti kartalla siitä, mitä mieltä asiakkaat ovat palveluistamme, ja löytää ratkaisuja juuri niihin tarpeisiin ja haasteisiin, jotka tuottavat asiakkaillemme päänvaivaa.
Mittaamme asiakastyytyväisyyttä kolmen mittarin kautta:
- tietohallintopäättäjien tyytyväisyys (kerran kuukaudessa),
- loppukäyttäjätyytyväisyys (jokaisen tiketin sulkeuduttua) ja
- asiakkaan avainhenkilöille kerran vuodessa toteutettavalla kyselyllä.
Kerran kuukaudessa mitattavan ns. CIO-arvosanan keskiarvo oli viime vuodelta 4,4 (asteikko 1–5), loppukäyttäjien NPS 77 ja avainhenkilöiden NPS 46, joka on toimialalle erittäin kova lukema. On hienoa huomata, että olemme hyvä kumppani niin loppukäyttäjille, tietohallintopäättäjille kuin asiakkaan organisaation avainhenkilöillekin.
Asiakastyytyväisyyden mittaaminen on meille tärkeää palautetta, jonka otamme huomioon myös uusien palvelujen kehittämisessä. Opimme viime vuonna asiakaspalautteesta, että asiakkaamme arvostavat sitä kuinka pystymme proaktiivisesti kehittämään asiakkaiden perustietotekniikkaympäristöjä. Lanseerasimmekin Kehittävä konsultti -palvelun, jossa yksi konsultti vastaa asiakkaan kokonaiskehitystiekartasta sekä perustietotekniikan kokonaisarkkitehtuurista tietoturvan huomioiden.
Työstään innostunut henkilöstö tekee kovaa tulosta
Tietokeskuksen perustietotekniikan palvelut, sisältäen pilvi- ja konesalipalvelut sekä laitteet palveluna eli PCaaS vauhdittivat kasvuamme. Uusien jatkuvien palveluiden vuosimyyntiarvo oli yli 10 miljoonaa euroa. Jatkuvat palvelumme kasvoivat yli 20 % – ja näin on käynyt joka vuosi vuoden 2019 jälkeen. Voimakkaasti kasvavaan yritykseen on ollut suhteellisen helppo rekrytoida osaavaa henkilöstöä, kun on tarjota osaajille mielekkäitä projekteja ja sopivia rooleja – sekä vakaita työoloja.
Olemme huomanneet, että perustietotekniikan monimutkaistuminen ja kasvavat vaatimukset kasvattavat palvelujemme kysyntää. Harvalla IT-osastolla on mahdollisuus vastata IT-ympäristön jatkuvasta kehittämisestä ja samaan aikaan hallinnoida hybridipilveä, huolehtia tietoturvan kaikista kerroksista ja vastata loppukäyttäjien tiketteihin sillä tasolla, kuin tarve on.
Tietokeskuksen kasvun keskiössä tulevat lähivuosina olemaan pk-yritysten pilveistäminen sekä PCaaS, jossa olemme Suomen markkinajohtaja ja maan nopeimmin kasvava toimija. Näemme, että perustietotekniikkamarkkinassa myös epäorgaanisen kasvun kiihdyttäminen on loistava mahdollisuus parantaa asiakkaan palveluita ja samalla ruokkia kasvuamme.
Vähintään yhtä hyvää, innostuksentäyteistä vuotta 2023 odotellen,
Janne Lipiäinen
Toimitusjohtaja
Tietokeskus Finland Oy
Ajankohtaista
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt yrityskaupan, jossa Tietokeskuksesta tulee Enfon omistaja. Kauppa toteutettiin 4.12.2024. […]
Analysoitko usein pitkiä Word-dokumentteja? Jos dokumenttien käsittely tuntuu turhauttavalta ja aikaavievältä, M365 Copilot tarjoaa modernin ratkaisun.
Käymme jutussa läpi Microsoftin muistiinpanosovellukset ja tehtävälistatyökalut, joiden avulla pidät kaikki tärkeät asiat hallinnassa.