Kotimainen IT-palveluyhtiö Tietokeskus ja POP Pankki -ryhmä ovat solmineet mittavan ulkoistussopimuksen, jonka mukaan Tietokeskus vastaa jatkossa POP Pankin perustietotekniikan ylläpidosta, hallinnasta ja kehityksestä. Tietokeskus toimittaa POP Pankille palveluna IT-laitteet, tietoliikenne- ja lähiverkkoratkaisut, pilvipohjaiset toimisto-ohjelmistot sekä tukipalvelut.
POP Pankki -ryhmän toimistoinfraprojekti on osa yhtiön peruspankkijärjestelmäuudistusta. Uudistuva ja entistä ketterämpi IT-infrastruktuuri yhdistettynä tekoälyn luomiin mahdollisuuksiin nopeuttaa POP Pankin järjestelmä- ja palvelukehitystä merkittävästi.
POP Pankki ostaa jatkossa perustietotekniikan palveluna Tietokeskukselta, joka toimittaa 810 kannettavaa tietokonetta, 842 näyttöpäätettä sekä 58 uutta valokuituliittymää kaikkiin 68 POP Pankin toimipisteeseen eri puolilla Suomea. Tietokeskus myös tarjoaa pankkiryhmälle pilvipalveluna uudet sisä- ja ulkoverkkoratkaisut, palomuurit sekä Microsoft 365 – ja Azure-ohjelmistot.
”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että POP Pankki ulkoisti perustietotekniikan infrastruktuurin Tietokeskukselle. Valtakunnallisena toimijana meillä on kyky palvella POP Pankin toimipisteitä eri puolilla Suomea. Kyseessä on laaja toimistoinfran modernisointihanke, jossa POP Pankki siirtyy ostamaan kaiken perustietotekniikan joustavasti ja turvallisesti palveluna. Myös pilvipalvelut ovat jatkossa laajasti POP Pankin käytössä”, sanoo IT-palveluiden asiakkuusjohtaja Ari Kaikkonen Tietokeskuksesta.
“Tietokeskus suoriutui erinomaisesti valtakunnallisen projektimme suunnittelussa ja projektin toteutuksessa. Isossa projektissa yhteistyö, viestintä, tarkka suunnittelu ja nopea reagointi yllätyksiin ovat avaintekijöitä. Tietokeskus on POP Pankille sopiva yhteistyökumppani, koska ketterät ja ratkaisuhakuiset toimintatavat vastaavat POP Pankin omia työtapoja. Uusi moderni toimistoinfra, palvelut ja toimivat verkkoratkaisut tehostavat työtä POP Pankin konttoreissa”, sanoo Rainer Sahlberg, POP Pankkikeskuksen IT-johtaja.
Tietokeskuksen Kaikkosen mukaan yhä useampi yritys tänä päivänä ulkoistaa perustietotekniikan hallinnan osaavalle kumppanille.
”Yritysten tietohallinnon ammattilaiset keskittyvät yhä enemmän perustietotekniikan pyörittämisen sijasta IT:n strategiseen kehittämiseen sekä liiketoiminnan innovaatioiden tukemiseen uuden teknologian avulla. Esimerkiksi kuinka hyödyntää tekoälyä uusien palvelujen kehityksessä tai ohjelmistorobotiikkaa rutiinien automatisoinnissa”, Kaikkonen sanoo.
Lisätietoja:
Ari Kaikkonen, asiakkuusjohtaja, IT-palvelut, Tietokeskus Oy
Puhelin: 050 385 4217
Sähköposti: ari.kaikkonen@tietokeskus.fi
Rainer Sahlbergin tavoittaa parhaiten POP Pankin viestinnän kautta,
Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, 050 572 9679, maija.hyotylainen@poppankki.fi
Tietokeskus on perustietotekniikan vahva osaaja. Tarjoamme IT-palvelut ja -laitteet yrityksille ja julkishallinnon toimijoille kautta maan. Palvelemme asiakkaitamme 14 eri toimipisteessä ympäri Suomen. Tietokeskuksen liikevaihto vuonna 2023 oli noin 130 miljoonaa euroa.
POP Pankki on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, joka tarjoaa vähittäispankkipalveluja henkilöasiakkaille sekä pienille ja keskisuurille yrityksille. POP Pankilla on tyytyväisimmät henkilö- ja yritysasiakkaat Suomessa ja Pohjoismaissa EPSI Rating –tutkimuksen mukaan.
Tietokeskus on laskenut koko toimintansa hiilijalanjäljen (scope 1, 2 ja 3) GHG-protokollan mukaisesti vuodesta 2022 […]
Kotimainen ICT-palveluyhtiö, Tietokeskus, ostaa Pohjanmaalla toimivan Databrosin. Tietokeskus toimii valtakunnallisesti, mutta panostaa paikalliseen läsnäoloon 16 […]
Jari Niska on nimitetty Tietokeskuksen hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi. Niska on merkittävän uran IT-alalla tehnyt yritysjohtaja […]