
Kolme vuotta sitten David Mullo päätti tarttua tilaisuuteen, jota hän ei ollut alun perin etsimässä. IT-infra ei ollut hänelle entuudestaan tuttua, mutta myynti ja asiakkuuksien kehittäminen olivat hänen intohimonsa. Tänä päivänä hän työskentelee Tietokeskuksella, joka on kasvuyritys ja Suomen suurin IT-palvelujen tuottaja. David toimii kasvujohtajana kokonaispalveluasiakkuuksissa ja johtaa 8 hengen tiimiä, joka vastaa palveluasiakkuuksista.
Davidin ura alkoi markkinoinnin parissa. Hän opiskeli kauppatieteitä Åbo Akademissa ja on aina ollut kiinnostunut markkinoinnista sekä myynnistä. Hän työskenteli markkinoinnin automaation parissa, mutta ymmärsi pian, että asiakaskohtaamiset ja liiketoiminnan kehittäminen ovat hänen juttunsa. ”Viihdyn asiakasrajapinnassa. Haluan ratkoa asiakkaiden haasteita ja tuottaa lisäarvoa.” David kuvailee.
Verkostoituminen vei eteenpäin
Davidin urapolku on osoitus siitä, kuinka tärkeää verkostoituminen on myyntityössä ja uralla ylipäänsä. Hän on saanut kaikki työpaikkansa oman verkostonsa kautta. Tietokeskukselle hän päätyi, kun tuttu esihenkilö vuosien takaa kysyi tuntisiko hän sopivaa henkilöä myyjän rooliin. Lopulta keskustelu kääntyi siihen, että David voisi itse olla se henkilö.
”Tässä oli hyvä mahdollisuus päästä näkemään IT-infraa ja oppimaan uutta. Se pitää mielen virkeänä, kun saan kehittää itseäni jatkuvasti.” David sanoo.
Myyntityö on psykologiaa ja lisäarvon tuottamista
David korostaa, että myyntityössä ei ole yhtä oikeaa tapaa menestyä. ”Jokainen myyjä tekee myyntiä omalla tavallaan. Ei voi vain kopioida toisen tyyliä ja odottaa, että se toimii.” hän summaa. Tärkeintä on ymmärtää, että yritykset eivät osta yrityksiltä, vaan ihmiset ostavat ihmisiltä. Myynti on psykologiaa ja vuorovaikutusta.
Yksikään yritys ei oikeastaan myy pelkkää tuotetta tai palvelua. Se, mitä myydään, on lisäarvo. Tuote tai palvelu ovat vain työkaluja, jotka auttavat asiakasta saavuttamaan tavoitteensa. Kun tämän ymmärtää, myyntityössä pääsee Davidin mukaan pitkälle.
Hän on itse kehittänyt osaamistaan lukemalla paljon psykologiaan liittyvää kirjallisuutta. Yksi Davidin suosituksista on Thomas Eriksonin kirjoittama Idiootit ympärilläni – kirja, joka auttaa ymmärtämään erilaisia persoonallisuustyyppejä ja sitä, miten ihmisten kanssa kannattaa kommunikoida.
Pettymysten käsittely – tärkein oivallus
Pettymysten sietäminen on yksi tärkeimmistä oppimiskokemuksista Davidin uran varrelta. ”Alussa pelkäsin tuottavani pettymyksiä asiakkaille. Opin kuitenkin, että tärkeintä on avoimuus ja rehellisyys. Jos jokin ei mene suunnitelmien mukaan, myyjän tehtävä on ottaa vastuu ja ratkoa tilanne yhdessä asiakkaan kanssa.”
Myyntityö Tietokeskuksella – vapautta ja vastuuta
Tietokeskuksella myyntityö perustuu tiimityöhön ja vapauteen. ”Meillä ei ole tiukkoja työaikoja, mutta se tarkoittaa myös vastuuta. Saat itse päättää, miten aikasi käytät, kunhan hommat hoituvat.” hän kertoo. David arvostaa myös yrityksen avointa ja kannustavaa ilmapiiriä. ”Meillä on hyvä porukka ja toimivat tukiverkostot. On helppo pallotella ideoita ja kehittää yhdessä toimintaa.” hän kertoo.
Tulevaisuuden myyjille
David kannustaa myyntialasta kiinnostuneita panostamaan ihmisten ymmärtämiseen. Hänen mukaansa psykologian perusteet ovat kullanarvoisia myynnissä. Myös keskustelut kokeneiden myyjien kanssa antavat paljon avaimia omalle uralle. Hän rohkaisee heittäytymään ja kokeilemaan. ”Olisin itse voinut aloittaa myyntityön aikaisemmin ja ottaa enemmän riskejä.” David kertoo.
Hän uskoo, että menestyvän myyjän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat uteliaisuus, halu oppia ja resilienssi. ”Myyntityössä ei voi koskaan tulla valmiiksi. Aina on jotain uutta opittavaa.” hän summaa.
Työn kuuluu olla mielekästä
Lopulta Davidin motto kiteyttää hänen asenteensa työhön: ”Työn pitää olla vähän kuin harrastus.”. Maanantaisin pitäisi tuntua siltä, että on kiva palata töihin ja työpäivät eivät kulu kelloa vilkuillessa. Työn kuuluu olla mielekästä.
Uratarinat

Ennen tänne siirtymistä toimin palvelupäällikkönä. Olen aikaisemmin työskennellyt IT-alalla myös myynnissä ja asiantuntijan tehtävissä. Nykyään […]

Vuonna 2010 ystäväni vinkkasi minulle mielenkiintoisesta työmahdollisuudesta. TTK Ratkaisutalo Oy – silloisen Turun Tietokeskuksen alla […]

Toimin Tietokeskuksella metsästäjän roolissa, eli teen uusasiakashankintoja ja palvelumyyntiä pohjoisessa. Tulin taloon erilaisten yrityskauppojen kautta. […]

Toimin Tietokeskuksella esimiehenä toimitusketjun hallinnassa. Olen työskennellyt Tietokeskuksella nyt melkein kaksi vuotta. Ennen täällä työskentelyä […]